Mucsény – egy kisközség Szlovákiában, közel a magyar határhoz. Az Ipolytarnóci Ősmaradványok Természeti Területtől 1 km-re található, így ugyanazok a geológiai folyamatok alakították, mint a híres és ismert, Európa diplomás magyar oldali részét.

Ha lenne egy olyan szemüvegünk, amin beállíthatnánk, hogy az adott területen láthassuk a 20 millió évvel ezelőtti tájat, akkor Mucsény környékén szubtrópusi erdőt láthatnánk, hasonlót, mint ami jelenleg Indonéziában van.

Mucsény határában 2004-ben losonci és rimaszombati barlangászok tárták fel ezt a barlangot, amiről megállapították, hogy nem egy hagyományos barlangról, hanem világviszonylatban is ritka fatörzsbarlangról van szó. 2008-ban a barlangot védetté nyilvánították, majd a területét megtisztították és a könnyebb megközelíthetőségért tanösvényt alakítottak ki.

Ez a barlang akkor keletkezett, amikor a közeli vulkánkitörésekkor hatalmas mennyiségű vulkáni hamu került a levegőbe, mely betemette a szubtrópusi növényzetet. Ez a vulkáni hamu – a riolittufa – több méter vastagságban telepedett rá mindenre, megőrizve számunkra a 20 millió évvel ezelőtti itteni élővilágot.

Az évmilliók alatt az erózió következtében a fatörzs egy része a felszínre került, a levegővel, vízzel érintkezve elporladt, elmállott az anyaga, de megmaradt az őt borító üreg, a fatörzsbarlang.

12 méter hosszú és 2,5 méter széles, a magassága a bejáratnál kb. 2,5 méter, a vége felé egyre kisebb, kb. 1,5 méter.

A valaha benne volt fatörzs átmérője kisebb volt, mint a barlang mostani magassága, mivel a leszakadások folyamatosak a barlang faláról, ez fokozatosan növeli a barlang nagyságát.

A barlang falán láthatjuk az egykori fa ágainak, törzsének az elszenesedett maradványait, a barlang környékén pedig szép levéllenyomatokat találhatunk, de ezeket hagyjuk a területen, ne vigyük haza! Tudom, hogy ezt nehéz megállni, mert mindenki szeret gyűjtögetni. :)

A barlang egy rövid túrával könnyen megközelíthető. Mucsény község központjában tábla jelöli a tanösvény felé vezető utat. A központból kb. 3 km-es sétával jutunk el a barlanghoz. A tanösvény végig jól láthatóan jelölve van.

GPSN 19,67574119568  E 48,23347854614

Mi egy esős nap délutánján kerestük fel ezt a helyet. A hatalmas fák, óriási páfrányok, dús aljnövényzet, a lábon korhadó fák, a hegyvonulatokat felszabdaló hatalmas árkok, a sokféle gomba miatti erős gombaillat, a völgyben folydogáló patak miatt végig olyan érzésünk volt, mintha egy szubtrópusi erdőben sétálnánk, de ehhez az érzethez biztosan hozzájárult a végig szemerkélő eső miatti párás levegő is. Egyébként nem áztunk meg, mert a hatalmas fák sűrű lombkoronája eleven esernyőként borult fölénk.

img_8346.JPGA mucsényi fatörzsbarlang

img_8166.JPGHatalmasra nőtt növények között indultunk be az erdőbe.

img_8516.JPGDús, buja növényzet, mintha visszamentünk volna 20 millió évet, úgy éreztük magunkat.

img_8191.JPGJól járható útvonal, a fák eleven ernyőként borultak fölénk.

img_8226_1.JPGÓriás őzlábgomba – az utunk során végig különös gombaillata volt az erdőnek, rengetegféle gombát láttunk.

img_8242.JPGVastag avar borítja az őszi erdőt.

img_8270.JPGGombakórus – sereges tintagomba

img_8272.JPGKorhadó, helyén hagyott, mohával ellepett fatörzsek, páfrányok, dús növényzet, párás környezet – mintha egy 20 millió évvel ezelőtti miocén erdőben jártunk volna.

miocen_flora_es_fauna.jpgA miocén erdő flórája és faunája – egyáltalán nem csodálkoztam volna, ha a mucsényi erdőben bármelyik miocén korabeli állat megjelenik előttem. Forrás: https://cornerofthecabinet.com

img_8274.JPGEgy öreg fatörzs sokféle állatnak és növénynek ad még életteret: odúlakó denevérek fészkelhetnek itt, gombáknak adnak táptalajt.

img_8279.JPGHatalmas páfrányokat láthatunk az utunk mentén és a korhadó fatörzseken sokféle gombát csodálhatunk meg.

img_8293.JPGVilágító tölcsérgomba – 2017-ben az év gombája, mérgező, ne szedjük le!

img_8301.JPGSzerencsére nem ezen a hídon kellett átmenni, bár nagyon szép volt! :)

img_8310.JPGFelérkezve a hegyre, a tanösvény jobbra kanyarodik, néhány, az erdő élővilágát ismertető tájékoztató táblát is találunk.

img_8316.JPGHarkály tintagomba – szép, de nem ehető.

img_8319.JPGÓriási fák, hatalmas ágakkal, némelyiken még hintázni is lehet.

img_8323.JPGLenyűgöző méretű kidőlt fatörzs – az átmérője kb. akkora volt, mint az én magasságom, így a kerülete kb. 5 méter lehetett.

img_8334.JPGA tanösvényről jobbra kell letérni a fatörzsbarlanghoz. Tábla jelzi, hogy innen 70 méterre található a barlang.

img_8336.JPGTériszonyosoknak – mint nekem – kissé vicces ez a keskeny, a meredély oldalában futó gyalogút.

img_8344.JPGKülönleges érzés megérkezni a barlanghoz – tényleg olyan, mintha visszaléptünk volna a miocén korba.

img_8354.JPGA fatörzsbarlang. Itt volt 20 millió évvel ezelőtt az a fa, aminek köszönhetjük a barlang kialakulását.

img_8362.JPGEgy szép faág maradvány.

img_8406.JPGLevéllenyomatokat is találhatunk a barlang környékén.

kutyabenge-araszolo.JPGNéhány mai élőlény is található a barlangban. Kutyabenge araszoló lepke – valami miatt szereti a barlangokat.

img_8375.JPGVaspondró – nevezik ezerlábúnak is. Nem számoltam meg a lábait, de az biztos, hogy gyorsan szedte őket, mert meglepően gyorsan haladt a barlang falán.

img_8390.JPGA barlang bejáratánál – én az 1,6 méteres magasságommal kb. a barlang feléig tudtam lehajlás nélkül bemenni, utána már nekem is le kellett hajolni.

img_8393.JPGA barlang melletti völgy – el lehet képzelni, hogy mekkora erővel zúdult itt le a víz a jégkorszak után, ami miatt felszínre kerülhetett a betemetett fatörzs is.

img_8431.JPGSzubtrópusi hangulat

img_8456.JPGA lábon korhadó fák sok különös gombának adnak életteret.

img_8444_1.JPGVilágító tölcsérgomba, elázva.img_8458.JPGPetrezselyemgombák a korhadt fatörzsön – ez a gomba gyönyörű, de csak fiatalon ehető.

img_8481.JPGSzínkavalkád – mohák és fagombák.

img_8201.JPGÚtközben találkoztunk több gombázóval is, ez egyikük zsákmánya volt.

img_8512.JPGPelyhes kenderkefű – esőcseppekkel -, az erdő szélén nagy tömegben nyílott.

img_8519.JPGPókhálós bojtorján

img_8488.JPGIlyen dús erdőben a csúszka sem maradt éhes.

img_8494.JPGCsodálatos volt ez az út és ez az erdő. Tavasszal visszajövünk ide, mert akkor biztosan más szépségeit fogja megmutatni a táj.

Aki távolabbi vidékekről érkezik ebbe a térségbe, az a mucsényi fatörzsbarlang megtekintése után megnézheti a híres Ipolytarnóci Ősmaradványok Geoparkot, a közeli Fülek, Somoskő, Salgó várát, vagy Losonc nevezetességeit.

Mindenkinek jó túrázást, szép élményeket kívánok! :)